10ti dílný KURZ

Trauma informovaný přístup v pomáhajících profesích

13. 3. 2025

Dlouhodobý kurz pro celé týmy až 25 osob.

Pokud pracujete v jakékoliv pomáhající profesi, jste vědomě či nevědomě ve vztahu s následky traumatu a nepříznivých vývojových, osobních, rodinných a kolektivních okolností. Když porozumíte základní povaze těchto projevů a jejich důsledkům, můžete tak sobě i svým klientům poskytnout přístup plný soucitu, pochopení, porozumění a bezpečí.

“Integrované trauma je moudrost, neintegrované trauma jsou obtíže.”

Thomas Hübl

Tento kurz posílí a rozvine vaše pochopení chování a projevů nervového systému lidí pod vlivem důsledků traumatu. Kurz vám dá kompetence, které vám otevřou nové možnosti, jak vykonávat svou profesi s lidmi z nového pohledu. Osvojíte si novou dovednost - vidět lidi v obtížné situaci jako bytosti pokoušející se vyrovnat s neintegrovanými důsledky nepříznivých vývojových okolností a traumatem. S pochopením přichází změna postoje a způsobu, jak se k lidem vztahujeme a jak své klienty vnímáme.

Pro koho je kurz trauma informovaný přístup v pomáhajících profesích určen?

Je ideální pro široké spektrum profesionálů a pomáhajících rolí, včetně:

  • Koučů, právníků, zdravotníků, pečovatelů, trenérů, psychologů, lékařů, vychovatelů, policistů, lídrů firem, manažerů, učitelů, vedoucích táborů, rodičů či politiků

Kurz vám poskytne hlubší porozumění lidskému chování a změní váš pohled na sebe i své okolí. Bez ohledu na to, v jaké pomáhající roli působíte, vám tento kurz otevře oči a obohatí vaše profesní i osobní zkušenosti.

Klíčové prvky trauma informovaného přístupu

  1. Uznání vlivu traumatu
    • Uznává, že trauma může ovlivnit jednotlivce, skupiny a komunity. Cílem je zvýšit povědomí o negativním dopadu traumatu a vytvořit bezpečné a důvěryhodné služby.
  2. Rozpoznání příznaků a dopadu traumatu
    • Snaží se zvýšit povědomí o tom, jak trauma může negativně ovlivnit jednotlivce a komunity. Místo otázky "Co je s touto osobou špatně?" se ptá "Co tato osoba potřebuje?"
  3. Prevence retraumatizace
    • Cílem je zabránit opakovanému prožívání traumatické události. Snaží se vytvořit bezpečné prostředí, ve kterém se lidé cítí chráněni.

“ Příčinou traumatických symptomů není samotná událost. Symptomy pocházejí ze zbytků energie kterou tělo nevybilo. Tato energie v těle zůstává uvězněna v nervovém systému, odkud pustoší tělo i mysl.”

Peter Levine

Základní informace ke kurzu:

10 Jednodenní workshopů v Praze 9.30 - 12.30 / 14.00-17.00 v Praze

  • dohromady 60 hodin plných informací a pochopení aktuálních myšlenkových a terapeutických přístupů k prevenci, léčení a integraci traumatu.
  • 20 účastníků z různých oborů pro kvalitní výměnu zkušeností a poznatků.

Lektoři

Kompetentní lektoři: 

  • Bc. Šárka Weberová, Mgr. Filip Žitník,SEP, Zdeněk Jan Weber, Dhyani Maria Kovář, Marcela Murgašová, Tomáš Málek Ph.D.

Bc. Šárka Weberová

Poznávání tématu traumatu se věnuji od roku 2001, nejprve skrze osobní individuální cestu terapie a hojení tragické události v naší rodině, postupně od roku 2009 skrze Somatic Experiencing jako terapeut a průvodce pro druhé.

Kromě kompetencí potřebných pro léčení traumatu, které jsem získala ve výcviku Somatic Experiencing (2011-2013) patří do mé profesní výbavy facilitace rodinných a systemických konstelací a facilitace kruhové formy sdílení – councilu. Od r. 2019 se vzdělávám pod vedením Thomase Hüblaa v roce 2023 ukončila 1,5 -letý výcvik Facilitator léčení kolektivního traumatu a dale pokračuji ve studiu tohoto tematu.

Věnuji se dlouhodobému provázení individuálních klientů i vedení ženských a smíšených skupin v rámci projektu Síla duše a provádím Visionquestem.
Spolu s mým manželem Zdenkem vedu 4letý výcvik Průvodců Visionquestem, iniciovali jsme uvedení filmu Gabora Maté Moudrost traumatu do ČR a v r. 2021 jsme založili neziskovou společnost Institut léčení a prevence traumatu, z.ú.

Zdeněk Jan Weber

Zdeněk Jan Weber, ředitel institutu léčení a prevence traumatu, lektor trauma informovaného přístupu, terapeut somatic experiencing, spoluzakladatel organizace Síla duše a Mužský kruh. Autor knih. Dlouholetý mentor a lektor vision questu, učitel transparentní kruhové komunikace.

Mgr. Filip Žitník, SEP

Terapeutické práci se věnuji od r. 2009. K této profesi mě přivedla otázka po roli tělesného prožívání v našem životě a jeho důležitosti pro naši spokojenost a zdraví. Tématu tělesnosti a tělesného vnímání jsem věnoval své studium filosofie a antropologie na UK a v letech 2010-2016 jsem je zkoumal v rámci akademického grantového projektu “Filosofické výzkumy tělesnosti: transdisciplinární perspektivy”.
Kromě dlouhodobých terapeutických výcviků v Kraniosakrální biodynamice (2007-2009) a Somatic Experiencing (2011-2013), průvodce Vision-questem (2019-2023) jsem absolvoval roční Základní výcvik a řadu seminářů v Proces orientované psychologii, výcvikové kurzy v přístupu Focusing, postgraduální kurzy v kraniosakrální biodynamice, výcvik ve facilitaci councilu a řadu seminářů na témata prenatálního vývoje. V současné době se zabývám zejména dlouhodobým provázením individuálních klientů. Působím jako místopředseda České kraniosakrální asociace.

Dhyani Maria Kovář

Od roku 1984 se Dhyani Maria Kovar intenzivně věnuje duchovnímu a osobnímu růstu. Vzdělávala se v nesčetném množství duchovních a terapeutických přístupů, pořádala workshopy a semináře a již více než 30 let se věnuje individuální práci s lidmi v různých zemích. Jejím odhodláním a vášní je inspirovat lidi k tomu, aby se otevřeli svému plnému potenciálu, lépe poznali sami sebe i svět a dosáhli Kensho – japonský termín ze zenové tradice – schopnost vidět svou pravou podstatu. Kensho je Dhyanin nejoblíbenější termín, protože podle její zkušenosti nejjasněji definuje, že nejde o to získat něco zvenčí, ale cílem je, aby si mozek uvědomil, že neexistuje žádné oddělené Já. Dhyani Maria nabízí své dovednosti prostřednictvím workshopů a večerních setkání. Vedle toho je možnost s ní pracovat formou individuálních sezení v oblasti „Somatic Experiencing“ (somatické prožívání), sebereflexe a dotazování.

Marcela Murgašová

Vystudovala jsem Pedagogiku a Sociální pedagogiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, kde jsem se zajímala zejména o osobnost učitele a jeho sociálně osobnostní rozvoj. Mám Gestalt výcvik pro pomáhající profese a několik let jsem kombinavala práci lektorky primární prevence, učitelky na základní škole a instruktorky zdravotního Pilates. Strávila jsem 13 let ve firmě Eurowag na mnoho pozicích, zakládala tam mimo jiné inovativní CSR program. Posledních 8 let řídím Nadaci Blížksobě, která se snaží o ochranu demokracie a systémové změny ve vzdělávání, jsem iniciátorkou projektu Měníme osnovy propojujující stát, neziskové organizace a podnikatele ve vizi lepšího vzdělávání. Jsem nadšenou propagátorkou filantropie založené na důvěře (Trust-based philanthropy), kterou v nadaci žijeme a šíříme dále. Poslední 2 roky učím socio emoční výchovu na základní škole, jsem lektorkou Trauma informovaného přístupu při řešení náročního chování pro učitele a učitele školím také Wellbeing, nejraději v přírodě. Miluji cvičení, meditace a zpěv v kruhu žen, které vedu již 20 let. Fascinuje mě polyvagální teorie, kterou do svého cvičení a učení poslední rok hojně přidávám. Jsem matkou 3 dětí. Ve všech svých rolích věřím v léčivou sílu naslouchání a transparentní kruhové komunikace.

PhDr. Mgr. Tomáš Málek

Klinický psycholog, terapeut, supervizor, lektor a kouč.
Posledních více jak patnáct let jsem pracoval především se závislými a lidmi s přidruženým závažným duševním onemocněním (poruchy osobnosti, psychózy, poruchy příjmu potravy) v sociálních službách (Sananim, Bona) i zdravotnických zařízeních (Psychiatrická nemocnice Bohnice, Apolinář u Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, Nákel ambulance pro dospívající). Ve své práci se opírám především o zážitkové na člověka zaměřené přístupy k psychoterapii (satiterapie, katatymně imaginativní terapie, hypnoterapie, Sandtray, psychodrama, procesově orientovaná psychologie) a na řešení zaměřený přístup. V lektorské činnosti se zabývám zejména motivačními rozhovory, problematikou závislostí, duálních diagnóz a traumatu. Jsem si vědom, že v pomáhajících profesích je jedním z nejdůležitějších nástrojů terapeut/ kouč sám o sobě, proto neustále pokračuji nejen v profesním vzděláváním, ale i osobním rozvoji pomocí pohybu (tajči, čchi-kung), meditací, zážitků rozšířeného vědomí (holotropní dýchání, psychedelické zážitky a život sám o sobě (přátelé, rodina, cestování).

Kasia Korda

Kasia je psycholožka, psychoterapeutka s výcvikem v kognitivně-behaviorální terapii, cestovatelka, učitelka Mindfulness, máma 3 dětí, milovnice života, nezkrotná bytost. Dlouhodobě se věnuji využití meditace mindfulness (všímavosti) v individuální terapii i běžném životě. Současně vedu skupinové tréninky této metody, vyučuji ve výcviku budoucích terapeutů, provozuji soukromou psychoterapeutickou a poradenskou praxi v českém Ráji (Klokočí), pracuji externě jako psychoterapeut pro Domácí Hospic 14.pomocníků v Semilech a taky v Národním Ústavu Duševního Zdraví v Rámci studie Psiket 002 (psilocibenem vs ketaminem asistovaná psychoterapie na příznaky deprese a úzkosti, které se rozvinuly v souvislosti s onkologickým onemocněním.

Monika Guillemin Weiglová 

Psycholožka, terapeutka a mentorka Compassionate Inquiry / přístupu Gabora Maté „ Ač nejsme zodpovědni za svět, který zformoval naši mysl, můžeme převzít zodpovědnost za svoji mysl, kterou svět tvoříme.”Gabor Maté Monika je psycholožka, certifikovaná terapeutka a supervizorka přístupu Gabora Maté, Compassionate Inquiry. Je autorkou a facilitátorkou psychosomatického kurzu, trauma informovaného vzdělávání a kurzů vědomého rodičovství a mindfulness. Jejími online kurzy nebo kruhy prošlo přes 3000 lidí a jejím záměrem je trauma informovaný přístup šířit dál. Monika se také věnuje emočnímu rozvoji u dětí a je autorkou knihy meditačních příběhů pro děti, karet emocí a uklidnění. Monika absolvovala výcviky v katathymně imaginativní psychoterapii, mindfulness, focusingu, IFS- práci s částmi, polyvagální teorii, energetické medicíně, v terapeutické józe, kundalini józe, trauma- informované arteterapii. A nyní dokončuje výcvik v EMDR. V rámci Compassionate Inquiry (CI) se stala certifikovanou terapeutkou a mentorkou a pomáhala také vést skupiny a kruhy v rámci CI. Moničin přístup je založený na holistických principech rovnováhy na všech úrovních – fyzické, emocionální, mentální, psychické i duchovní. Ač absolvovala mnoho výcviků, jejím hlavním přístupem k práci se stalo Soucitné dotazování/Compassionate Inquiry. Díky tomuto procesu, jemnému, ale velmi hlubokému dialogu, se odkrývají skryté vrstvy v nás. Tak si můžeme vzpomenout na své Pravé Já, spojit se se svou podstatou. Tento proces nás osvobozuje, spojuje s naší esencí prostřednictvím uzdravení našich zapomenutých částí v nás samých. Částí, kterým nebylo dovoleno se vyjádřit, které nebyly slyšeny nebo viděny tak, jak potřebovaly, když jsme byli malými dětmi. Do své praxe ráda začleňuje umění, imaginaci a práci s tělem. Baví ji symbolický jazyk naší duše a naslouchání skrytým částem v nás.

Co získáte:

  • Kompetence k trauma informovanému přístupu pro práci s klienty
  • Diplom od Institutu léčení a prevence traumatu.
  • Audio záznam z každého workshopu.
  • Učební triády (skupinky) pro opakování a integraci v mezičase.
  • Video studijní materiály k samostudiu.
  • Skripta - 2x A4 + 1 A4 na poznámky ke každému modulu

Co nezískáte:

  • Terapeutické postupy a metodologii…
  • Sebeléčebný kurz, i když samotné porozumění naučenému může mít seberegulativní efekt.
  • Neuchopitelné teorie plné cizích výrazů bez kontextu do reálného života.
  • Lektory, kteří mluví o něčem, s čím nemají žádnou zkušenost.

Témata kurzu trauma informovaný přístup v pomáhajících profesích:

13. 3. 2025

1. Polyvagální teorie, trauma a nepříznivé vývojové okolnosti (NVO) jako základní mapa kurzu

3. 4. 2025

2. Symptomy traumatu: Jak se trauma a NVO projevují v prostředí, chování, schopnostech, hodnotách, identitě (rolích) a sounáležitosti

1. 5. 2025

3. Seberegulace a koregulace pomáhajícího a pomáhaného

Termín bude upřesněn

Webinář č. 1: Témata dle potřeb účastníků

29. 5. 2025

4. Trauma a závislost

26. 6. 2025

5. Role pomáhající profese

Termín bude upřesněn

Webinář č. 2: Témata dle potřeb účastníků

11. 9. 2025

6. Základní východiska

16. 10. 2025

7. Zazdrojovaný a trauma informovaný přístup v pomáhající profesi

6. 11. 2025

8. Trauma a paměť

Termín bude upřesněn

Webinář č. 3: Témata dle potřeb účastníků

4. 12. 2025

9. Prevence a rozpoznávání retraumatizace

16. 1. 2026

10. Integrace traumatu,

Termín bude upřesněn

Bonusová přednáška s Kasiou Kordou
Integrální rodinný systém

Termín bude upřesněn

Bonusová přednáška s Monikou Guillemin Weiglovou
O přístupu založeném na souctiném dotazování metody Dr. Gábora Maté

1. Polyvagální teorie, trauma a nepříznivé vývojové okolnosti (NVO) jako základní mapa kurzu - 13. 3. 2025

Lektoři: Bc. Šárka Weberová a Mgr. Filip Žitník  

Nastavíme si základní mapu kurzu, která se bude opírat o paradigma polyvagální teorie a získáme hluboké porozumění tomu, co trauma a nepříznivé vývojové okolnosti (NVO) jsou a nejsou. Skrze polyvagální teorii se naučíme lépe chápat sebe i své klienty.

Co nás čeká:

Úvodní přednáška představí základní koncepty nervového systému ve vztahu k traumatu a NVO, vycházející z naturalistického přístupu Dr. Petera Levine a Dr. Stephana Porgese, zakladatele polyvagální teorie. Seznámíme se také s kruhem jako prostorem pro vzdělávání, inspiraci a produktivní výměnu názorů. Budeme se zabývat různými úrovněmi bezpečí a reakcemi na jeho nedostatek


2. Symptomy traumatu: Jak se trauma a NVO projevují v prostředí, chování, schopnostech, hodnotách, identitě (rolích) a sounáležitosti - 3. 4. 2025

Lektorka: Šárka Weberová

Tento kurz nabídne příležitost porozumět různým vlivům a okolnostem, které ovlivňují posttraumatické chování a jeho projevy.

Co nás čeká:

Naučíme se, jaké důsledky mají NVO a trauma na naše chování, vývoj a integritu. Vysvětlíme si základní pochopení NVO a traumatu v rodinném, týmovém a kolektivním kontextu, a také v širších společenských souvislostech, včetně vlivu válek, přírodních událostí, politických NVO a historických okolností na myšlení, identitu a chování.

Budeme se zabývat Trojjediným mozkem (neokeretex, limbický systém a mozeček) a jeho fungováním, křivkou reakce na ohrožení a různými druhy a projevy traumatu. výcviku.


3. Seberegulace a koregulace pomáhajícího a pomáhaného - 1. 5. 2025

Lektorka: Mgr. Marcela Murgašová

V tomto modulu se zaměříme na pochopení a nástroje seberegulace a koregulace, včetně myregulace a jejich opaků. 

Co nás čeká:

Naučíme se, jak spolu komunikují nervové systémy pomáhajícího a pomáhaného, a jak lze zapojit koregulační vztahování a chování ke klientům. Dále se budeme zabývat tím, jak podporovat sebe a své klienty v seberegulaci, a jak zdrojovat sebe a své klienty.

Prozkoumáme, jak spolu komunikujeme tělem při pomáhání, a jakou roli hrají následky traumatu a NVO. Naučíme se, jak se pomáhající může vztahovat ke svým vlastním reakcím na projevy traumatu a NVO u klientů.


Webinář č. 1: Témata dle potřeb účastníků - termín bude upřesněn

Lektoři: 3 lektoři z předešlých workshopů

datum a čas webináře bude dohodnut s účastníky


4. Trauma a závislost - 29. 5. 2025

Lektor: PhDr. Tomáš Málek

Tomáš Málek, praktik a odborník na závislosti, bude hovořit o souvislostech mezi nepříznivými vývojovými okolnostmi (NVO), traumatem a závislostmi. Zaměří se také na možná východiska a léčebné přístupy.

Co nás čeká:

Modul 1: Trauma a závislost 

Tento modul poskytne obecnou charakteristiku závislosti, včetně definic a základních pojmů. Budeme se zabývat souvislostmi mezi závislostí a traumatem a prozkoumáme, jak trauma ovlivňuje vznik a průběh závislosti. Diskutovat budeme také o duálních diagnózách, tedy o případech, kdy závislost a trauma jsou zakryté jiným duševním onemocněním. Modul se zaměří na léčbu závislostí a její průniky s traumaterapií, přičemž zvláštní pozornost bude věnována trauma-informovanému přístupu k léčbě závislosti na návykových látkách. 

Zahrneme také speciální témata zahrnují problematiku dětí a dospívajících, moderní závislosti a genderové odlišnosti.


5. Role pomáhající profese - 26. 6. 2025

Lektoři: Zdeněk Weber, Šárka Weberová

Tento modul se zaměří na důležité otázky týkající se role pomáhající profese. Budeme se zabývat motivací k pomáhání, vztahem k příjemcům pomoci a vlivem traumatu na tyto vztahy.

Co nás čeká:

Prozkoumáme, z jakého místa a s jakou motivací pomáháme. Budeme analyzovat naše vztahy s příjemci pomoci a jak je ovlivňuje trauma. Dále se zaměříme na to, jak osobní NVO a trauma ovlivňují naši schopnost poskytovat pomoc a vykonávat naši službu. Tento modul nám umožní lépe porozumět našim důvodům pro pomáhání a uvědomit si vliv našich vlastních zkušeností na proces služby či aktivní pomoci.

Diskutovat budeme také o chování nervového systému pomáhajícího v procesu pomáhání a jak tento faktor ovlivňuje naši práci s klienty. Tento modul je naprosto zásadní pro pochopení vlivu osobních zkušeností na profesionální praxi a vztahy v rámci pomáhající profese.


Webinář č. 2: Témata dle potřeb účastníků - termín bude upřesněn

datum a čas webináře bude dohodnut s účastníky

Lektoři: 3 lektoři z předešlých workshopů

 

 


6. Základní východiska - 11. 9. 2025

Lektor: PhDr. Tomáš Málek

V tomto modulu se zaměříme na soudobé terapeutické přístupy k regulaci a léčení traumatu a nepříznivých vývojových okolností (NVO). Budeme zkoumat základní filozofické a metodologické základy těchto přístupů a jejich aplikaci v terapeutické praxi.

Co nás čeká: 

Toto setkání poskytne ucelený pohled na trauma z různých terapeutických perspektiv. Naučíme se rozlišovat mezi Top Down a Bottom Up přístupy a prozkoumáme jejich praktické využití.

Top Down přístupy: 

Zaměříme se na psychoanalýzu a dynamické přístupy, které nabízejí hluboký vhled do nevědomých procesů ovlivňujících chování. Dále se budeme věnovat kognitivně-behaviorální terapii (KBT), včetně dialektické behaviorální terapie (DBT), akceptační a závazkové terapie (ACT) a prolongované expozice. Solution Focused Brief Therapy představí krátkodobé intervence zaměřené na řešení.

Bottom Up přístupy: 

Prozkoumáme somaticky orientované terapie, jako je Tension & Trauma Releasing Exercises (TRE) a somatosenzorická terapie, inspirované prací Bessela van Kolka. Naučíme se o biofeedbacku, józe a čchi-kungu, které podporují tělesnou rovnováhu a redukci stresu. Dále se zaměříme na Internal Family Systems (IFS), focusing, mindfulness, imaginaci, hypnózu a relaxační techniky (AT).

Bilaterální přístupy:

Seznámíme se s přístupy jako je EMDR, EFT, Flash a EMI, které nám nabídnou techniky pro zpracování traumatu prostřednictvím bilaterální stimulace. V rámci modulu se také budeme zabývat sandtray terapií, arteterapií a psychodramatem, které poskytují kreativní a expresivní způsoby práce s klienty.

Alternativní přístupy:

Psychedelika a holotropní dýchání představí alternativní přístupy k terapii, které mohou být účinné při zpracování hlubokých traumatických zážitků.


7. Zazdrojovaný a trauma informovaný přístup v pomáhající profesi - 16. 10. 2025

Lektor: Mgr. Filip Žitník

Tento modul se zaměří na význam zazdrojovaného nervového systému v pomáhající profesi a na možné změny paradigmatu ve vztahu ke klientům z pohledu trauma informované péče.

Co nás čeká: 

V rámci tohoto setkání budeme zkoumat, jak klíčové je mít zazdrojovaný nervový systém pro profesionály v pomáhajících profesích. Porozumíme tomu, jak tento stav ovlivňuje vztahy s klienty a jak může pozitivně změnit dynamiku a přístup v rámci trauma informované péče. Modul nám také nabídne praktické nástroje a strategie, jak dosáhnout a udržovat zazdrojovaný stav, což je nezbytné pro efektivní a empatickou práci s klienty, kteří zažili trauma. Naučíme se, jak aplikovat tyto poznatky do naší každodenní praxe a jak tyto změny přispějí k lepší a účinnější podpoře našich klientů.


8. Trauma a paměť - 6. 11. 2025

Lektorka: Dhyani Kovar

V tomto modul se zaměříme na pochopení toho, jak trauma ovlivňuje různé druhy paměti – explicitní, implicitní a autobiografickou – a jak následně ovlivňuje identitu, chování, schopnost učení a realizaci změn.

Co nás čeká: 

Během tohoto semináře získáme vhled do mechanismů paměti a toho, jak trauma mění její fungování. Naučíme se, jak tyto změny ovlivňují celkový pocit sebe sama a jak trauma zasahuje do autobiografického já. Budeme se zabývat hlubokými dopady traumatu na paměť a identitu a prozkoumáme strategie, jak účinně podporovat jedince zasažené traumatem.

Cíle modulu:

Porozumět rozdílům a interakcím mezi explicitní, implicitní a autobiografickou pamětí.
Prozkoumat, jak může trauma změnit tyto formy paměti a celkový pocit sebe sama.
Rozvíjet praktické dovednosti, jak toto porozumění uplatnit při podpoře a komunikaci s jedinci zasaženými traumatem.


Webinář č. 3: Témata dle potřeb účastníků


9. Prevence a rozpoznávání retraumatizace - 4. 12. 2025

Lektoři: Zdeněk Jan Weber a Šárka Weberová 

Tento modul se zaměří na problematiku retraumatizace, jak ji rozpoznat a jak jí předcházet. Získáme hlubší porozumění tomu, co retraumatizace je, jak se projevuje a jak ji lze efektivně preventovat.

Co nás čeká: 

Budeme se zabývat tím, co retraumatizace znamená a jak rozpoznat retraumatizační smyčku. Naučíme se strategie, jak předcházet retraumatizaci u klientů. Pochopíme, že trauma se chce potvrdit – pokud jsme v bezpečí, náš nervový systém hledá bezpečí, ale pokud jsme v nebezpečí, potvrzuje si nebezpečí. Prozkoumáme, co je projevem detoxu nervového systému na individuální, rodové a kolektivní úrovni a jak se liší od retraumatizace.

Modul se také zaměří na různé typy traumatu, včetně horkého a studeného traumatu, a rozdíly mezi akutním a chronickým traumatem. Naučíme se, jak rozpoznat tyto typy traumatu a jak s nimi pracovat, abychom mohli efektivně podporovat naše klienty a předcházet retraumatizaci v naší praxi.


10. Integrace traumatu, 16. 1. 2026

Lektor: Zdeněk Jan Weber  9.30 - 18.00h workshop je delší protože proběhne zakončení výcviku. 

V tomto modulu se zaměříme na proces integrace traumatu, jaké jsou znaky uzdravování a jakými způsoby můžeme dosáhnout seberegulace a vstřebání traumatu. Budeme také diskutovat o roli těla v tomto procesu.

Co nás čeká: 

Naučíme se rozpoznávat znaky uzdravování a náznaky seberegulace. Diskutovat budeme o tom, jak může být trauma integrováno do našeho života a jaké jsou možnosti pro jeho efektivní vstřebání.

Jak může integraci traumatu napomáhat transparentní kruhová komunikace, vědomá žurnalistika, historie, divoká příroda, dobře uchopené památníky a muzea, “obyčejný” laskavý rozhovor..

Prozkoumáme, jaké jsou restorativní zkušenosti a jak mohou přispět k uzdravení. Modul se také zaměří na koncept vybíjení a posttraumatického osvobozování, což jsou klíčové aspekty procesu uzdravování.

Důležitou součástí tohoto modulu bude zkoumání role těla v procesu integrace traumatu. Naučíme se techniky a přístupy, které využívají tělesné prožitky a práci s tělem k podpoře uzdravování a seberegulace. Tento modul nám poskytne nástroje a strategie, jak efektivně podporovat sebe i naše klienty na cestě k uzdravení a integraci traumatu.

Proběhne slavnostní předání diplomů všem účastníkům. Poté nás čeká oslava, povídání a sdílení zážitků ze společné cesty. 🙂

Celým závěrečným programem vás provedou Zdeněk Jan Weber a Šárka Weberová společně s dalšími lektory, kteří byli součástí kurzu. Společně uzavřeme tento proces a připravíme se na další kroky ve vašich osobních i profesních životech obohacené o nové znalosti a dovednosti, které jste během kurzu získali.

Poznámka: Tento kurz není výukou terapeutických kompetencí. Jedná se o vzdělávací a informační kurz pro pomáhající profese, zaměřený na hlubší porozumění tématu traumatu a nepříznivých vývojových okolností. Lektoři jsou ve škále psychoterapeuti, sociální pracovníci, facilitátoři, lektoři s více než 20 letou praxí. 


Bonusová online přednáška s Kasiou Kordou:
Integrální rodinný systém, termín bude upřesněn

Lektor: Kasia Korda

V tomto modulu se zaměříme na proces integrace traumatu, jaké jsou znaky uzdravování a jakými způsoby můžeme dosáhnout seberegulace a vstřebání traumatu. Budeme také diskutovat o roli těla v tomto procesu.

Co nás čeká: 

IFS je transformační nástroj, který pojímá každou lidskou bytost jako systém ochranných a zraněných vnitřních částí vedený jádrovým Já. Věříme, že mysl je přirozeně mnohočetná a to je dobře. Stejně jako členové rodiny jsou vnitřní části nuceny ze svých hodnotných stavů do extrémních rolí v nás. Já je v každém. Nelze jej poškodit. Ví, jak léčit.
IFS se často používá jako psychoterapie založená na důkazech, která pomáhá lidem léčit se přístupem k jejich ochranným a zraněným vnitřním částem a jejich léčením. IFS vytváří vnitřní a vnější propojenost tím, že pomáhá lidem nejprve získat přístup k jejich Já a z tohoto jádra porozumět a uzdravit své části.


Bonusová online přednáška s Monikou Guillemin Weiglovou
O přístupu založeném na souctiném dotazování metody Dr. Gábora Maté

Lektor: Monika Guillemin Weiglová 

Psycholožka, terapeutka a mentorka Compassionate Inquiry / přístupu Gabora Maté
„ Ač nejsme zodpovědni za svět, který zformoval naši mysl, můžeme převzít zodpovědnost za svoji
mysl, kterou svět tvoříme.”Gabor Maté

Co nás čeká: 

S Monika Guillemin Weiglová o přístupu založeném na souctiném dotazování metody Dr. Gábora Maté 

Psycholožka, terapeutka a mentorka Compassionate Inquiry / přístupu Gabora Maté
„ Ač nejsme zodpovědni za svět, který zformoval naši mysl, můžeme převzít zodpovědnost za svoji
mysl, kterou svět tvoříme.”Gabor Maté
Monika je psycholožka, certifikovaná terapeutka a supervizorka přístupu Gabora Maté,
Compassionate Inquiry. Je autorkou a facilitátorkou psychosomatického kurzu, trauma
informovaného vzdělávání a kurzů vědomého rodičovství a mindfulness. Jejími online kurzy nebo
kruhy prošlo přes 3000 lidí a jejím záměrem je trauma informovaný přístup šířit dál.
Monika se také věnuje emočnímu rozvoji u dětí a je autorkou knihy meditačních příběhů pro děti,
karet emocí a uklidnění.
Monika absolvovala výcviky v katathymně imaginativní psychoterapii, mindfulness, focusingu, IFS-
práci s částmi, polyvagální teorii, energetické medicíně, v terapeutické józe, kundalini józe, trauma-
informované arteterapii. A nyní dokončuje výcvik v EMDR. V rámci Compassionate Inquiry (CI) se
stala certifikovanou terapeutkou a mentorkou a pomáhala také vést skupiny a kruhy v rámci CI.
Moničin přístup je založený na holistických principech rovnováhy na všech úrovních – fyzické,
emocionální, mentální, psychické i duchovní. Ač absolvovala mnoho výcviků, jejím hlavním
přístupem k práci se stalo Soucitné dotazování/Compassionate Inquiry.
Díky tomuto procesu, jemnému, ale velmi hlubokému dialogu, se odkrývají skryté vrstvy v nás. Tak
si můžeme vzpomenout na své Pravé Já, spojit se se svou podstatou.
Tento proces nás osvobozuje, spojuje s naší esencí prostřednictvím uzdravení našich
zapomenutých částí v nás samých. Částí, kterým nebylo dovoleno se vyjádřit, které nebyly slyšeny
nebo viděny tak, jak potřebovaly, když jsme byli malými dětmi.
Do své praxe ráda začleňuje umění, imaginaci a práci s tělem.
Baví ji symbolický jazyk naší duše a naslouchání skrytým částem v nás.


1. Polyvagální teorie, trauma a nepříznivé vývojové okolnosti (NVO) jako základní mapa kurzu

Lektoři: Bc. Šárka Weberová a Mgr. Filip Žitník  13.3 

Nastavíme si základní mapu kurzu, která se bude opírat o paradigma polyvagální teorie a získáme hluboké porozumění tomu, co trauma a nepříznivé vývojové okolnosti (NVO) jsou a nejsou. Skrze polyvagální teorii se naučíme lépe chápat sebe i své klienty.

Co nás čeká:

Úvodní přednáška představí základní koncepty nervového systému ve vztahu k traumatu a NVO, vycházející z naturalistického přístupu Dr. Petera Levine a Dr. Stephana Porgese, zakladatele polyvagální teorie. Seznámíme se také s kruhem jako prostorem pro vzdělávání, inspiraci a produktivní výměnu názorů. Budeme se zabývat různými úrovněmi bezpečí a reakcemi na jeho nedostatek

 

2. Symptomy traumatu: Jak se trauma a NVO projevují v prostředí, chování, schopnostech, hodnotách, identitě (rolích) a sounáležitosti 3.4

Lektorka: Šárka Weberová

Tento kurz nabídne příležitost porozumět různým vlivům a okolnostem, které ovlivňují posttraumatické chování a jeho projevy.

Co nás čeká:

Naučíme se, jaké důsledky mají NVO a trauma na naše chování, vývoj a integritu. Vysvětlíme si základní pochopení NVO a traumatu v rodinném, týmovém a kolektivním kontextu, a také v širších společenských souvislostech, včetně vlivu válek, přírodních událostí, politických NVO a historických okolností na myšlení, identitu a chování.

Budeme se zabývat Trojjediným mozkem (neokeretex, limbický systém a mozeček) a jeho fungováním, křivkou reakce na ohrožení a různými druhy a projevy traumatu.

 

3. Seberegulace a koregulace pomáhajícího a pomáhaného

Lektorka: Mgr. Marcela Murgašová  1.5 

V tomto modulu se zaměříme na pochopení a nástroje seberegulace a koregulace, včetně myregulace a jejich opaků. 

Co nás čeká:

Naučíme se, jak spolu komunikují nervové systémy pomáhajícího a pomáhaného, a jak lze zapojit koregulační vztahování a chování ke klientům. Dále se budeme zabývat tím, jak podporovat sebe a své klienty v seberegulaci, a jak zdrojovat sebe a své klienty.

Prozkoumáme, jak spolu komunikujeme tělem při pomáhání, a jakou roli hrají následky traumatu a NVO. Naučíme se, jak se pomáhající může vztahovat ke svým vlastním reakcím na projevy traumatu a NVO u klientů.

 

Webinář č. 1: Témata dle potřeb účastníků

Lektoři: 3 lektoři z předešlých workshopů

datum a čas webináře bude dohodnut s účastníky

 

4. Trauma a závislost

Lektor: PhDr. Tomáš Málek 29.5 

Tomáš Málek, praktik a odborník na závislosti, bude hovořit o souvislostech mezi nepříznivými vývojovými okolnostmi (NVO), traumatem a závislostmi. Zaměří se také na možná východiska a léčebné přístupy.

Co nás čeká:

Modul 1: Trauma a závislost 

Tento modul poskytne obecnou charakteristiku závislosti, včetně definic a základních pojmů. Budeme se zabývat souvislostmi mezi závislostí a traumatem a prozkoumáme, jak trauma ovlivňuje vznik a průběh závislosti. Diskutovat budeme také o duálních diagnózách, tedy o případech, kdy závislost a trauma jsou zakryté jiným duševním onemocněním. Modul se zaměří na léčbu závislostí a její průniky s traumaterapií, přičemž zvláštní pozornost bude věnována trauma-informovanému přístupu k léčbě závislosti na návykových látkách. 

Zahrneme také speciální témata zahrnují problematiku dětí a dospívajících, moderní závislosti a genderové odlišnosti.

 

5. Role pomáhající profese

Lektoři: Zdeněk Weber, Šárka Weberová  26.6 

Tento modul se zaměří na důležité otázky týkající se role pomáhající profese. Budeme se zabývat motivací k pomáhání, vztahem k příjemcům pomoci a vlivem traumatu na tyto vztahy.

Co nás čeká:

Prozkoumáme, z jakého místa a s jakou motivací pomáháme. Budeme analyzovat naše vztahy s příjemci pomoci a jak je ovlivňuje trauma. Dále se zaměříme na to, jak osobní NVO a trauma ovlivňují naši schopnost poskytovat pomoc a vykonávat naši službu. Tento modul nám umožní lépe porozumět našim důvodům pro pomáhání a uvědomit si vliv našich vlastních zkušeností na proces služby či aktivní pomoci.

Diskutovat budeme také o chování nervového systému pomáhajícího v procesu pomáhání a jak tento faktor ovlivňuje naši práci s klienty. Tento modul je naprosto zásadní pro pochopení vlivu osobních zkušeností na profesionální praxi a vztahy v rámci pomáhající profese.

 

Webinář č. 2: Témata dle potřeb účastníků

datum a čas webináře bude dohodnut s účastníky

 

Lektoři: 3 lektoři z předešlých workshopů

 

 

6. Základní východiska

Lektor: PhDr. Tomáš Málek  11.9.

V tomto modulu se zaměříme na soudobé terapeutické přístupy k regulaci a léčení traumatu a nepříznivých vývojových okolností (NVO). Budeme zkoumat základní filozofické a metodologické základy těchto přístupů a jejich aplikaci v terapeutické praxi.

Co nás čeká: 

Toto setkání poskytne ucelený pohled na trauma z různých terapeutických perspektiv. Naučíme se rozlišovat mezi Top Down a Bottom Up přístupy a prozkoumáme jejich praktické využití.

Top Down přístupy: 

Zaměříme se na psychoanalýzu a dynamické přístupy, které nabízejí hluboký vhled do nevědomých procesů ovlivňujících chování. Dále se budeme věnovat kognitivně-behaviorální terapii (KBT), včetně dialektické behaviorální terapie (DBT), akceptační a závazkové terapie (ACT) a prolongované expozice. Solution Focused Brief Therapy představí krátkodobé intervence zaměřené na řešení.

Bottom Up přístupy: 

Prozkoumáme somaticky orientované terapie, jako je Tension & Trauma Releasing Exercises (TRE) a somatosenzorická terapie, inspirované prací Bessela van Kolka. Naučíme se o biofeedbacku, józe a čchi-kungu, které podporují tělesnou rovnováhu a redukci stresu. Dále se zaměříme na Internal Family Systems (IFS), focusing, mindfulness, imaginaci, hypnózu a relaxační techniky (AT).

Bilaterální přístupy:

Seznámíme se s přístupy jako je EMDR, EFT, Flash a EMI, které nám nabídnou techniky pro zpracování traumatu prostřednictvím bilaterální stimulace. V rámci modulu se také budeme zabývat sandtray terapií, arteterapií a psychodramatem, které poskytují kreativní a expresivní způsoby práce s klienty.

Alternativní přístupy:

Psychedelika a holotropní dýchání představí alternativní přístupy k terapii, které mohou být účinné při zpracování hlubokých traumatických zážitků.

 

7. Zazdrojovaný a trauma informovaný přístup v pomáhající profesi

Lektor: Mgr. Filip Žitník  16.10 

Tento modul se zaměří na význam zazdrojovaného nervového systému v pomáhající profesi a na možné změny paradigmatu ve vztahu ke klientům z pohledu trauma informované péče.

Co nás čeká: 

V rámci tohoto setkání budeme zkoumat, jak klíčové je mít zazdrojovaný nervový systém pro profesionály v pomáhajících profesích. Porozumíme tomu, jak tento stav ovlivňuje vztahy s klienty a jak může pozitivně změnit dynamiku a přístup v rámci trauma informované péče. Modul nám také nabídne praktické nástroje a strategie, jak dosáhnout a udržovat zazdrojovaný stav, což je nezbytné pro efektivní a empatickou práci s klienty, kteří zažili trauma. Naučíme se, jak aplikovat tyto poznatky do naší každodenní praxe a jak tyto změny přispějí k lepší a účinnější podpoře našich klientů.

 

8. Trauma a paměť 

Lektorka: Dhyani Kovar  6.11 

V tomto modul se zaměříme na pochopení toho, jak trauma ovlivňuje různé druhy paměti – explicitní, implicitní a autobiografickou – a jak následně ovlivňuje identitu, chování, schopnost učení a realizaci změn.

Co nás čeká: 

Během tohoto semináře získáme vhled do mechanismů paměti a toho, jak trauma mění její fungování. Naučíme se, jak tyto změny ovlivňují celkový pocit sebe sama a jak trauma zasahuje do autobiografického já. Budeme se zabývat hlubokými dopady traumatu na paměť a identitu a prozkoumáme strategie, jak účinně podporovat jedince zasažené traumatem.

Cíle modulu:

Porozumět rozdílům a interakcím mezi explicitní, implicitní a autobiografickou pamětí.
Prozkoumat, jak může trauma změnit tyto formy paměti a celkový pocit sebe sama.
Rozvíjet praktické dovednosti, jak toto porozumění uplatnit při podpoře a komunikaci s jedinci zasaženými traumatem.

 

Webinář č. 3: Témata dle potřeb účastníků

 

9. Prevence a rozpoznávání retraumatizace

Lektoři: Zdeněk Jan Weber a Šárka Weberová  4.12 

Tento modul se zaměří na problematiku retraumatizace, jak ji rozpoznat a jak jí předcházet. Získáme hlubší porozumění tomu, co retraumatizace je, jak se projevuje a jak ji lze efektivně preventovat.

Co nás čeká: 

Budeme se zabývat tím, co retraumatizace znamená a jak rozpoznat retraumatizační smyčku. Naučíme se strategie, jak předcházet retraumatizaci u klientů. Pochopíme, že trauma se chce potvrdit – pokud jsme v bezpečí, náš nervový systém hledá bezpečí, ale pokud jsme v nebezpečí, potvrzuje si nebezpečí. Prozkoumáme, co je projevem detoxu nervového systému na individuální, rodové a kolektivní úrovni a jak se liší od retraumatizace.

Modul se také zaměří na různé typy traumatu, včetně horkého a studeného traumatu, a rozdíly mezi akutním a chronickým traumatem. Naučíme se, jak rozpoznat tyto typy traumatu a jak s nimi pracovat, abychom mohli efektivně podporovat naše klienty a předcházet retraumatizaci v naší praxi.

 

10. Integrace traumatu

Lektor: Zdeněk Jan Weber  9.30 - 18.00h workshop je delší protože proběhne zakončení výcviku. 

16.1 

V tomto modulu se zaměříme na proces integrace traumatu, jaké jsou znaky uzdravování a jakými způsoby můžeme dosáhnout seberegulace a vstřebání traumatu. Budeme také diskutovat o roli těla v tomto procesu.

Co nás čeká: 

Naučíme se rozpoznávat znaky uzdravování a náznaky seberegulace. Diskutovat budeme o tom, jak může být trauma integrováno do našeho života a jaké jsou možnosti pro jeho efektivní vstřebání.

Jak může integraci traumatu napomáhat transparentní kruhová komunikace, vědomá žurnalistika, historie, divoká příroda, dobře uchopené památníky a muzea, “obyčejný” laskavý rozhovor..

Prozkoumáme, jaké jsou restorativní zkušenosti a jak mohou přispět k uzdravení. Modul se také zaměří na koncept vybíjení a posttraumatického osvobozování, což jsou klíčové aspekty procesu uzdravování.

Důležitou součástí tohoto modulu bude zkoumání role těla v procesu integrace traumatu. Naučíme se techniky a přístupy, které využívají tělesné prožitky a práci s tělem k podpoře uzdravování a seberegulace. Tento modul nám poskytne nástroje a strategie, jak efektivně podporovat sebe i naše klienty na cestě k uzdravení a integraci traumatu.

Proběhne slavnostní předání diplomů všem účastníkům. Poté nás čeká oslava, povídání a sdílení zážitků ze společné cesty. 🙂

Celým závěrečným programem vás provedou Zdeněk Jan Weber a Šárka Weberová společně s dalšími lektory, kteří byli součástí kurzu. Společně uzavřeme tento proces a připravíme se na další kroky ve vašich osobních i profesních životech obohacené o nové znalosti a dovednosti, které jste během kurzu získali.

Poznámka: Tento kurz není výukou terapeutických kompetencí. Jedná se o vzdělávací a informační kurz pro pomáhající profese, zaměřený na hlubší porozumění tématu traumatu a nepříznivých vývojových okolností. Lektoři jsou ve škále psychoterapeuti, sociální pracovníci, facilitátoři, lektoři s více než 20 letou praxí. 

Cena 32 000 Kč  - 10ti dílný kurz

Varianty platby:

1) Jednorázová platba - 32.000 Kč (zvýhodněná cena)

5.000 Kč registrační platba
27.000 Kč doplatek na začátku kurzu

2) Měsíční splátky - 35.200 Kč (navýšení ceny u splátek)

5.000 Kč registrační platba
12x 2.500 Kč měsíčně, první platba na začátku kurzu

Místo konání:

Hotel Centrum Mariapoli Praha
 Mladoboleslavská 667
190 17 Praha 9 – Vinoř

Přihláška: